Mansgrisarna Grimm?

Nästan varje kväll så läser vi en saga för Jenna. Det är en mysig stund för hela familjen att varva ner och lyssna på mamma som försöker hålla isär vilken gubbe som hade vilken röst.
När jag var liten så var jag med i någonting som hette "Barnens bokklubb", där man en gång i månaden fick en illustrerad klassiker hemskickad i brevlådan. Dessa har jag sparat och det är nu dom som vi jobbar oss igenom.
Dom är mycket charmigt tecknade och man märker att Jenna tycker om att titta på bilderna.
Som tur är så fattar hon inte så mycket av själva historierna...jag ska ge er ett exempel:

Här om kvällen så läste vi "Rumelstintskin". Det är en klassisk Bröderna Grimm-saga som jag alltid gillat.
Lite kort så handlar den om en mjölnare som blir så till sig när Kungen rider förbi, att han ljuger om att hans vackra dotter kan spinna guld av hö.
Kungen beordrar då bonden att ta sin dotter med sig till slottet så att Kungen själv kan få se vad dottern kan göra.

Dagen efter går bonden och dottern till slottet där bonden lämnar sin älskade dotter åt sitt öde.
Kungen för flickan till ett stort rum fyllt av hö och meddelar att om hon inte spunnit allt hö till guld innan morgonen så kommer hon att bli dödad!
Flickan blir förtvivlad och gråter, tills den lilla dvärgen kommer och räddar henne. Han får hennes fina halsband och för det spinner han allt hö.

Men Kungen blir girig och nästa natt fyller han ett ännu större rum med hö och samma sak: spinner hon inte det så kommer hon dödas. Dvärgen kommer igen och får denna gång en fin ring.

Men Kungen vill ändå ha med hö-guld och fyller ett ännu större rum med hö. Denna natt får hon ett annat bud: Kan hon inte spinna skiten så kommer hon dö, MEN spinner hon höet så kommer hon att bli drottning!!!
Dvärgen kommer igen och denna gång har inte flickan någonting att erbjuda så hon lovar bort sin förstfödda till dvärgen. Han spinner höet och försvinner.
Kungen blir överlycklig och gifter sig med flickan som blir drottning. Ett år senare föder hon en son och en dag så kommer dvärgen för att hämta barnet. Men när dvärgen ser hur förtvivlad drottningen blir så ger han henne en sista chans: om hon på tre nätter kan gissa hans namn så tar han inte barnet.
Så drottningen letar namn som en galning och gissar och gissar, men på två nätter har hon inte ett rätt.
Den tredje dagen var en av drottningens väktare (så klart det är en väktare!!) ute och red och ser en dansade dvärg sjunga om hur ingen kan gissa att han heter Rumpelstiltskin.
Så det är klart att drottningen gissar rätt och dvärgen blir så arg att han stampar sönder marken och faller ner i elden!
Och Kungen och drottningen lever lyckliga i alla sina dagar!

Jaha...vad är det för konstigt med detta, kanske någon av er tänker. Låt mig dissekera skiten:
- Bonden ljuger och offrar sin enda och älskade dotter för...vad?
Sen när Kungen synar hans lögn och bonden vet att hans dotter typ kommer dö, då går han ändå med henne till Kungen. Jag skulle kanske typ ha flytt eller nåt....
- Kungen hotar flickan med döden i tre nätter och sen gifter han sig med henne! Och hon blir SÅÅÅ lycklig! Ja, vem fan vill inte leva i ett sånt förhållande! På med burkan också för faan!
- Dvärgen tänker jag inte ens gå in på...han är bara jättekonstig!
- Sen när dom fått sitt barn och dvärgen kommer för att hämta barnet, då sliter drottningen sitt hår och kämpar...vad gör Kungen? Näää...han fikar lite, åker och jagar lite med polarna kanske, hälsar på hos någon annan lite bondflicka...känns som det vore lite i hans intresse också att rädda deras barn, eller?

Alltså, jag är ingen militant kvinnosakskvinna, men någon måtta får det väl fan vara?
Så i framtiden så kommer jag redigera sagorna innan jag läser dom.

I MIN version av "Rumpelstintskin" så är det första flickan gör när hon blir drottning, är att fängsla sin far och göra honom till hovnarr!
Och sen när dvärgen kommer för att hämta barnet och allt det där, så giftmördar hon Kungen och gifter sig med väktaren och lever lyckliga i alla sina dagar...så det så! Upp till nån jävla kamp i alla fall! =)


Kommentarer
Postat av: Malin

Ha ha ha ha ha jag dööööööör.....

2010-01-20 @ 09:43:39
URL: http://mucchie.blogg.se/
Postat av: Irri

ha ha jag meeed... riktigt bra... Du gjorde min dag på jobbet idag! :)

2010-01-20 @ 13:56:55
Postat av: Thessan

Fan va bra sagt Maggan! Kram

2010-01-22 @ 06:27:51
URL: http://theresiajohnsson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Så härlig =) Jag vill absolut att mitt framtida barn ska få läsa en saga skriven av - Maggan!

2010-02-04 @ 20:50:22
URL: http://readmeto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0