Biovett och jävla etikett

Ok, jag känner att jag måste ta och styra upp det här, för folk verkar inte alltid ha någon koll.
Ett par regler hur man beter sig när man ska gå på bio:

- För det fösta: Jag är HELT för ett spontanbesök på bio. Man behöver inte sitta hemma och planera exakt vilken rulle man ska se, vilken tid eller var man ska sitta. MEN står man sen i en kö som tar ca 15 minuter så anser jag att det är gott hyfs att bestämma sig under köandet! Man behöver inte vänta tills man kommer fram till kassan. "Ja, just det....öööhh...vaska vi kolla påra?" för att sen vända sig till den stackars stressade jävla kassörska och fråga: "Vilken är bra?". Jo, för DET är ju lätt att säga! Folk har ju inte aaaalls olika smak! Och när idioterna äntligen har lyckats välja film, dividerat i en timma till om dom ska sitta på rad två eller tre, tjafsat om vem som ska betala....DÅ kommer dom på att dom ska ha läsk också! Som står tio meter bort! "Vänta, jag ska bara hämta...."

- För det andra: Väl inne i salongen så titta på din biljett och avgör vilken sida du ska gå in på. Tvinga inte hela raden att ställa sig upp bra för att du inte kan läsa ordentligt.
Alltså: står det HÖ på biljetten så rekommenderas det att man går in från höger sida! Och står det VÄ...ja, vänster då då!

- Under reklamen är det fritt fram att prata på, snicksnacka om väder och vint, kläder och porr...vad man nu känner för. Men när vinjetten sätter igång så är det fokus på filmen.
Jag är däremot inte sån att jag anser att man behöver sitta helt tyst igenom hela filmen, nej...ett " Fan va kul!" eller " Det är han från Sex and the City" eller liknande. Men man sätter INTE igång och kollar sina inköpta varor. Man sitter inte och läser upp ett sms. Man pratar självklart inte i mobilen. Och ska man av någon anledning kommentera någonting så gör man det till dom som vill höra det....tex den man besöker bion med. Resten av salongen ÄR inte imponerade av att du vet vem som är vem i filmens värld.

- Behöver du gå på toaletten under filmen så ska du självklart det.
Då reser du på dig och snabbar dig ut ur salongen. Du behöver inte ursäkta dig eller förklara, folk bryr sig ändå inte. När du sen kommer in igen så är det samma sak. Och är det så att det är en halvfull salong och du på tillbakavägen kan välja en plats där du inte behöver gå förbi folk, så sätter du dig självklart där.

- Blir du törstig/hungrig/sugen så kan du hålla dig. Detta är ingen anledning till att störa andra.

- Ätande och drickande under film har jag inge riktiga restriktioner för. Jag ser det inte som ett problem om man prasslar lite...men du behöver kanske inte köpa med dig en Supersize Dillchips påse och gräva i den med halva armen och låta.
Jag satt en gång bredvid en kille som bakade typ 25 snus under en film...DET var irriterande. Mest för att jag insåg att man måste vara efterbliven eller nåt och sen satt jag och koncentrerade mig på att försöka kika om han såg efterbliven ut. Detta kan ju också bero på att det var en riktig skitfilm....

- Efter filmen så vill dom flesta springa ut. Detta är helt ok, jag säger inte att man måste sitta kvar. Dock anser jag att det är schyst att när man ställer sig kolla om den bakom en tittar på eftertexten. Är så fallet så kan man i bästa möjliga mån försöka att flytta sig ur dennes väg. Man behöver inte stå kvar mitt i vägen och diskutera slutet av filmen! Flytta på dig så vi nördar som VILL se vem som var scriptan i scenerna som filmades i öknen var, kan göra detta.
(Sen vill jag även tillägga att vi några gånger fått se "hemliga" scener för att vi suttit kvar....och DET är kul!)


Om alla följer dessa regler så kommer filmbesöket bli SÅ mycket trevligare för samtliga inblandade...i alla fall för mig!


Kommentarer
Postat av: Malin

Åååååååå Maggan..... Du kan få vara min personlige BIO vakt när jag går på Bio i Kista=)

2009-07-14 @ 12:45:30
URL: http://mucchie.blogg.se/
Postat av: Thessan

Jag håller fullständigt med dig Maggan=). Finns alldeles för många idioter som går på bio och vad är det med folk som MÅSTE prata i mobilen under filmen. Kan man inte få trycka ner skiten i halsen på dom? Kram

2009-07-15 @ 18:25:48
URL: http://theresiajohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0