Vikten av vikten

När jag föddes var jag en klump! Nästan 5 kg vägde jag och jag var en tjock bebis tills dess jag lärde mig gå.
Då, som för dom flesta, så föll hullet av mig och jag var en helt normal liten tjej.
Detta höll i sig till jag vad ca tio år...då var jag tjock! Egentligen inte sjukt tjock, men mullig!

Jag skrattar gott åt bilderna på en rultig tjej som tar jazzdanslektioner och har för små kläder hela tiden.
Och dessutom envisades man att klippa mig en page...så man ser ännu rundare ut!
Hipps vipps så blev jag 13 och växte nästan 20 cm på ett år.
Extrakilona drogs liksom ut och plötsligt var man smal som en sticka.
Detta höll i sig till gymnasiet...
Det roliga är att när jag idag ser bilder på mig själv från gymnasiet, så tycker jag inte att jag var speciellt tjock...men DÅ tyckte jag att jag var enorm.

Ja, sen vet ni ju alla hur det går...man träffas sitt livs stora kärlek och njuter av livet fullt ut.
Och sen en bebis på det och: VIPS! Helt plötsligt står man med nästan 30 kg övervikt och undrade vad fan som hände?!
Ibland när jag tittar på mig själv i spegeln så känner jag verkligen inte igen mig själv!
Och kilona som var så lätta att lägga på, tycks omöjliga att bli av med.
Jag håller mig duktig ett par veckor och sen så spårar det snabbt ut igen, men fika och chips.

Det som är tråkigt det är att jag är faktiskt ganska smart! Jag VET vad som krävs av mig för att gå ner i vikt.
Jag förstår ekvationen med att inte äta mer energi än vad man förbränner! Jag tränar minst tre pass i veckan, och då tränar jag ordentligt, inget ”mysande”, utan svett och slit...men ändå!

Dom som aldrig har varit överviktiga, (och med det menar jag inte 5 kg för mycket inför badsäsongen) har ingen aning hur det är att vara fet.
Jag hör folk som säger: "Men jag FATTAR inte hur man kan låta det gå så långt som typ 20 kg övervikt!"
They underestimate the power of the dark side!
Mat ÄR en drog!
Att vara fet ÄR ett resultat av ett beroende!
Och det krävs väldigt mycket för att bryta ett mönster som man "njuter" av, för det gör man ju.
Jag äter tex INTE för att jag är olycklig, stressad, nervös eller ledsen!
Jag äter för att det är så GRYMT gott!

Alla vet att det är farligt att röka, dricka för mycket eller knarka...det är ingenting man vill att ens barn ska göra och vi lär oss redan som små att det är "Usch!".
Men det är lika självklart att vi redan som små barn lär oss att om det är fest/kalas/högtider då äter man gott och mycket! Det är rätt! DET är bra! Det är tradition!
Missförstå mig inte nu...jag skyller alltså inte på någon annan eller på samhället eller påsken, men det är enklare för folk att förstå när man inser att det är som för en knarkare att vada runt bland smärtstillande piller hela dagarna.

Jag hade velat ha en bikini på mig i år.
Jag inser nu att detta inte är möjligt och det är bara att hålla sig i vassen ett år till.
SÅÅÅ tråkigt när jag tar fram alla fina sommarkläder som jag har sparat och som jag drömmer om att komma i igen.

Jag och ett par av mina absolut närmaste vänner diskuterade detta problem förra veckan och vi kom fram till att ljuger man för andra är det lättare att ljuga för sig själv!
Så varje vecka väger vi oss och tar en bild på vågen och mms:ar till varandra.
Det är meningen att detta ska peppa oss och få oss att känna att vi inte är ensamma.
Jag hoppas att detta ska funka, men jag är tyvärr skeptisk. Ja, FÖRLÅT! Jag vill inte vara negativ.
Det är klart att det hjälper lite i alla fall… kanske mer ju fler som vet…

 

SÅ i riktlinje med mitt nya friska liv:
*ställer min vid podiet*
Hej!
Mitt namn är Maggan och jag är fet!  (”Hej Maggan” mumlar ett 10:tal andra fetton)
Jag är 31 år gammal, 174 cm lång och väger 101 kg.
Jag kommer dö i förtid och inte få se min dotter växa upp, OM jag inte tar tag i mitt liv.

Döm mig inte, himla inte med ögonen om jag tar en bulle till och sucka inte om jag käkar chips!
Stötta mig och var min vän, det är det jag behöver!

Jag återkommer (förhoppningsvis) med framsteg!


Jag nu:


Jag snart:


Kommentarer
Postat av: Anonym

Love you so much...//Sandra

2010-06-22 @ 21:43:24
Postat av: Malin

Ha ha ha du e underbar!

Mat är det bästa som finns. Att lära sig äta med måtta är en konst.... jag försöker hela tiden... Men det är ju så jävla gott!!!!!

Heja Maggan! Beatch 2011....(Man ska alltid planera ett år framöver, Alltid!!!)Sålänge får du vara BIATCH 2010 =)

2010-06-24 @ 11:16:57
URL: http://mucchie.blogg.se/
Postat av: Irri

Bästa Maggot! Finns det nån härligare människa därute än dig? Nope it´s only you... You are one of a kind! Tillsammans är vi starka... Och detta inlägg är en grym start... Puss

2010-06-24 @ 15:14:30
Postat av: joanna

besök gärna min blogg! :)

2010-06-24 @ 16:12:38
URL: http://jpanna.blogg.se/
Postat av: Gabbi

Tänk om vi fattat att det inte spelar någon roll!? Jag älskar dig så mycket min fina Maggan! Det finns ingen som du. Och finns det en smalare variant därute somewhere vill jag ändå inte veta av henne. Det är dig jag vill ha!!! Fina fina fina!!

2010-07-12 @ 22:42:18
URL: http://frejasmamma.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0